søndag den 28. april 2013

Brillesnore

Når man broderer en masse skal man tit have brillerne af og på og af og på igen. Så jeg fik en ide til at lave brillesnore med et twist. Lidt dødningehoveder, lidt sorte perler, wiretråd mm. Jeg har allerede taget dem i brug, og nu undrer jeg mig over hvorfor jeg ikke har tænkt på det noget før!




Du skal bruge

  • Wireklemmer
  • Wireklemmeskjulere
  • Wiretråd/tigerhaletråd
  • Brilleholdere i gummi
  • Perler
  • Fladtang
  • Bidetang

Jeg er ikke en perle/smykke ekspert, så hvis jeg kan finde ud af dette så kan alle andre også!


Start med at klippe et stykke wiretråd med bidetangen. Find ud af hvilken længde der passer dig, og læg så 10-20 cm til. Det er altid bedst at klippe et stykke der er lidt for langt for en sikkerheds skyld.

Find nu en brilleholder og en wireklemme frem. Før først wireklemmen på wiren og derefter brilleholderen. Før så wireenden tilbage igennem wireklemmen. Det vil se ud som på billedet herunder.


Brug så fladtangen til at klemme wireklemmen så wiren ikke render.

Find derefter en wireklemmeskjuler og klem den forsigtigt omkring wireklemmen. Dette giver bare et ekstra fint finish.


Derefter er det bare at give den gas med perlerne. Find et mønster af perler som kan gentages, eller lav en tilfældig rækkefølge. De første perler føres på wiren, og også på wireenden som du lige har klemt fast.

Når du har nået den ønskede længde gentages de første trin. En wireklemme føres på wiren og derefter en brilleholder. Wiren føres så tilbage igenne wireklemmen og også igennem et par perler. Stram wiren til og brug din fladtang til at klemme wireklemmen. Derefter påføres en wireklemmeskjuler, og det overskydende stykke wire klippes af med en bidetang. Vupti!

God fornøjelse og lad os så sørge for at brillesnore ikke kun er tilladt og moderigtigt for bibliotekarer!


2 kommentarer:

  1. Lea , det kan godt være at du engang imellem bliver træt af mine enslydende kommentarer, men disse her er bare super smarte og jeg ønsker mig nogen , i enten røde , tyrkis eller blå harver, jeg forlægger hele tiden mine briller !!!!!
    Kærligst fra mig næsten mor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Sara! Du er en god supporter!

      Slet