lørdag den 2. marts 2013

Risotto med pesto og bagte cherry tomater

Okay okay. Nogle gange bliver man bidt af et projekt. Så selvom jeg for nyligt har givet en risotto opskrift, ja så kommer der en til!

Denne gang har jeg bygget en opskrift på en masse research og stædighed. Jeg bestemte mig for at jeg ville prøve at lave risotto med ramsløg pesto. Og det blev faktisk til en rigtig dejlig ret.

Risotto med pesto og bagte cherry tomater

Risotto var oprindeligt en af de retter som jeg havde berøringsangst over for. Det virkede som om alt kunne gå galt. Enten kunne risene blive til grød, eller de kunne blive alt for hårde. Hvad hvis det ikke blev reduceret og kogt ind? Og jeg må indrømme at jeg har fejlet med risotto en enkelt gang. Men når først man kommer i sving, så er det faktisk ikke så svært endda.

Risotto har en ret fast fremgangsmåde afhængig af hvilke ingredienser man bruger. Så hvis man finder en ordentlig opskrift og følger den, så skal det nok gå.

Det kan altid betale sig at gøre alle ingredienser klar fra start. Når først ingredienserne er i gryden skal man røre og røre og røre. Dette er for at give den kærlighed ja, men også for at stivelsen fra risene koges ud i saucen. Dette giver den lækre sammenhængende risotto og ikke en vandet ris/bullion masse.

Vil du se min opskrift så klik på linket herunder!


Risotto med pesto og bagte cherry tomater (til 2 personer)


Du skal bruge:

- En bakke modne og gode cherry tomater


- 5 dl grøntsags eller hønse-bullion (en god kvalitet bullion er bedst!)

- 2-3 spsk olivenolie

- Et lille løg (fx skalottelog eller bananløg)

- 1 fed hvidløg

- 2 dl risottoris

- ca 2 spsk god pesto 
(jeg har brugt ramsløgpesto, men man kan sagtens bruge andre slags)

- ca 1/2 parmesanost



Trin 1:

Tænd ovnen på 180 grader. Halver cherrytomaterne og læg dem i et ovnfast fad. Hæld en smule olivenolie over dem (max 1 spsk), og vend tomaterne i olien. Stil fadet i den varme ovn. Tomaterne skal have ca 15-20 min, indtil de er let rynkede, bløde og lækre. Når uret ringer stilles fadet til side.


Trin 2:

Imens tomaterne er i ovnen kan alle de andre ingredienser gøres klar. Sørg for ikke at blande nogle af ingredienserne sammen, da de skal i gryden på forskellige tidspunkter!

Bullionen blandes og hældes i en lille gryde med låg. Sørg for at bullionen simrer ved lav varme.

Risen måles af, løget hakes fint, hvidløget hakkes fint og parmesanen rives.


Trin 3:

Olien varmes i en gryde med stor overflade/diameter på medium varme. 

Når olien er varm tilsættes løg. Rør jævnligt så det ikke brænder på. Løget skal have ca 4 min.

Tilsæt derefter hvidløget og giv det 1-2 min.

Derefter tilsættes risottorisene. Sørg for at røre hele tiden så alle risene dækkes af olie. Risene skal have ca 2 min inden man går videre.


Trin 4:

Tilsæt nu en mellem suppeske bullion til ris, løg og hvidløg. Bliv ved at røre grundigt.

Når væden er kogt ind og reduceret, kan du tilsætte endnu en suppeske bullion. Her kan man skrue lidt op for varmen. 

Når denne er kogt in gentager du indtil der ikke er mere bullion tilbage. Hele denne proces tager ca 20 min.


Trin 5:

Når sidste suppeske er kogt ind tilsættes de bagte tomater og pestoen. Der er væde ved tomaterne så bliv ved at røre indtil denne væde også er kogt ind.

Smag på risene for at finde ud af om de er færdige. Hvis ikke kan der tilsættes lidt ekstra bullion og reduceres igen.



Trin 6:

Tag gryden af varmen og tilsæt nu parmesanen. Smag på retten og vurder om den trænger til salt. Det er dog usandsynligt, da både bullion og ost er salt i sig selv.

Rør grundigt og servér!


God fornøjelse og hurra for risotto!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar