lørdag den 14. april 2012

Franske Macarons!

Når man er kronisk syg kan det til tider være svært at holde humøret højt. Men jeg er af den overbevisning at hvis jeg ikke ENGANG imellem ofrer nogle kræfter på et overskueligt, sjovt eller nyt projekt - ja så bliver det for alvor svært at holde humøret højt!

Franske macaronsSå i går bestemte jeg mig for at bage franske macarons. For første gang! Den ene plade mandelmarengs fik for meget og blev for crispy. MEN den anden plade blev helt perfekt og netop derfor vil jeg gerne videregive opskriften med mine kommentarer og tips.

Macarons er mere komplicerede end normale marengs. Men de er tilgengæld også det værd når de er færdige. Det er bare godt hvis man har en god bog eller strikketøj man kan hygge sig med i pauserne. For macarons indebærer flere stadier og også pauser hvor æggehviderne skal blive til stuetemperatur (så de de nemmere får den rigtige konsistens når de er pisket) og hvor marengsen skal tørre (så skorpen bliver crunchy på den helt rigtige måde) osv. Men er man indstillet på dette er macarons en sjov ting at lave.

Vil du lære at lave macarons så læs resten af indlæget herunder

Lidt forberedende info: Denne opskrift er oprindeligt af Joanne Chang. Men der var nogle ting i hendes opskrift som jeg oplevede som lidt forvirrende og jeg har derfor omskrevet den de steder jeg synes den trængte. Man skal huske at macarons kan fyldes med nærmest hvad som helst. Man kan lave lemon curd, chokolade ganache eller gøre som mig og lave en creamcheese-filling. Nederst i indlæget giver jer min opskrift på fyld. Jeg prøvede at lave mini macarons og de blev ikke ligeså gode så pas på ikke at lave dem for små.

Franske Macarons

Du skal bruge:
  • 100 g flormelis
  • 60 g mandelmel (du kan smutte mandler selv, tørre dem og blende dem helt fint. Dette er billigere men også mere besværligt end at købe færdiglavet mandelmel)
  • 2 store æggehvider (stuetemperatur! Æg er nemmest at skille når de er kolde, så skil æggene og stil æggehviderne til side i en tildækket skål på køkkenbordet)
  • 3 store spsk hvidt sukker
  • Evt lidt pastafarve hvis du vil have festlige macarons!
  • Sprøjtepose med stor rund tylle
  • Stor dejskraber
  • Fyld efter eget ønske
  1. Gør to bageplader med bagepapir klar og stil dem til side. Det er VIGTIGT at pladerne er helt flade så kagerne ikke flyder ud og bliver skæve.
  2. Vej flormelis og mandelmel af og sigt blandingen i en mindre skål som sættes til side.
  3. Pisk nu æggehviderne i en kitchenaid røremaskine med piskeris (eller med håndholdt elektrisk pisker) indtil de er hvide og fluffy. Dette skal gøres på medium hastighed og tager et par minutter afhængig af hvilken type pisker du bruger.
  4. Tilsæt nu en spsk hvidt sukker og pisk 30 - 45 sekunder. Tilsæt nu den næste spsk og gentag til du ikke har mere hvidt sukker.
  5.  Her kan evt tilsættes 1-2 knivspids pastafarve.
  6. Pisk nu videre i ca 6-8 min. Marengsen er færdig når der, når du løfter piskeriset fra blandingen, står en spids af marengs på piskeriset der ikke bøjer sig OG når blandingen ser skinnende og lækker ud.
  7. Med en stor dejskraber kan du nu forsigtigt vende halvdelen af mandel-flormelisblandingen i æggehviderne. Når du synes det er integreret, tilsæt resten og vend dette i. Pas på ikke at overblande massen da æggehviderne bliver mindre og mindre luftige jo mere du arbejder med massen.
  8.  Gør en sprøjtepose klar med tyllen i og fyld marengsblandingen i. Sæt nu marengsblanding i af i små runde kager med 4-5 cm i diameter og med god plads imellem dem. Pas på når du sprøjter massen ud, tyllen skal holdes i lige linje over kagen. Hold endelig ikke tyllen skævt da kagerne så også vil blive skæve i formen.
  9. Hold nu godt fast i pladen og slå den et par gange mod bordpladen. Således fjernes eventuelle luftbobler i dejen.
  10. Du kan nu med en dråbe vand på fingeren forsigtigt trykke den lille spids på toppen af hver kage ned. På denne måde får du en flot rund kage.
  11. Tænd ovnen på 160 grader!
  12. Stil kagerne et tørt sted ved stuetemperatur i ca 30 min. (INDSAT PAUSE TIL AT LÆSE ELLER STRIKKE!) Når du forsigtigt mærker på kagen skal overfladen have tørret ud, så den ikke længere føles klistret. Så er de klar!
  13. Sæt nu den ene plade i øverste tredjedel af ovnen og den anden i nederste tredjedel af ovnen og SKRU STRAKS OVNEN NED til 145 grader!
  14. Bag i 8 min og byt så rundt på de to plader. Giv dem ca 8 min til og check så om de er færdige. De skal være helt let gyldne men IKKE brune! Hellere lidt for lidt end lidt for meget så hold godt øje med dem.
  15. Løft bagepapiret med alle kagerne over på en rist og lad dem køle helt af her.
  16. Her kan du eventuelt lave fyld!
  17. Nu er de klar til at samles med fyld i midten! Først skal de parres. Læg kagerne i par som passer i størrelsen. Således får de fine og afbalancerede kager.
  18. Med en sprøjtepose fyldes nu ca en teskefuld af dit fyld på én af de to kager i hvert par. Du skal ikke fylde så meget på at det er helt ud til kanten, for når man tager en bid vil fyldet så bare flyde ud.
  19. Når alle par af marengs har fået en klat fyld kan de lægges sammen. Bon appetit!


Creamcheese-fyld med citronskal

Du skal bruge:

  • 30 g blødt usaltet smør
  • 60 g naturel flødeost
  • 75 g flormelis
  • Citronskal fra ca 1/2 økologisk citron
  • Et par teskefulde marmelade (Hvis det er en bær-marmelade skal den helst igennem en si så kerner er væk)
  1. Alle ingredienser undtagen marmeladen blandes sammen og piskes (helst i fritstående røremaskine eller håndholdt elektrisk piskeris).
  2. Når massen er jævn og uden klumper kan du tilsætte marmelade eller anden smagsgiver. Synes du massen er for flydende så tilsæt lidt mere flormelis. Men pas på den ikke bliver for sød.

Ekstra tip: Opskriften på macarons ovenfor er ikke voldsomt sød i sig selv. Så det gør ikke noget hvis creamcheese-fyldet er blevet LIDT for sødt.

God fornøjelse!!!

5 kommentarer:

  1. Åh. Lea - jeg lærte først disse små lækkerier at kende for et par måneder siden og de er godt nok smukke og super lækre. Jeg er ikke sikker på jeg tør kaste mig ud i det ?? Men jo - det må jeg vist hellere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør det Ane! De smager skønt! Bare følg opskriften til punkt og prikke og vær indstillet på at det tar lidt tid. Enjoy!

      Slet
  2. De var jo helt himmelske! Det var sørme heldigt at jeg liiiiige kom forbi den aften!

    SvarSlet
  3. Tillykke med sejren du - velfortjent oven på hvad der lød som et sand marathon af macaron bagninger!
    Selv har jeg desværre ikke haft samme flotte overskud til at få detaljerne på plads og med en gasovn udelukkende med bundvarme er det så som så med de højtsvævende macarons.
    Så jeg måtte satse hele butikken på at de ville arte sig i mine forældres ovn aftenen før det store brag.
    Og mens varmlufts programmet spyttede skindende macarons udtørrede overfladen for hurtigt og sprækkerne stod ud til alle sider. Det normale ovn program var leverings dygtige i matte macarons men uden store sprækker.
    Og sådan blev det tiden og dejen var løbet ud.
    Vender jeg tilbage - ved det endnu ikke - men må nok et smut forbi Strandgas og smage en af hans.

    SvarSlet
  4. Hej min ven! Hvor er det fantastisk, du lægger det her op!? Jeg har lige opdaget hvor godt macarons smager! Hver weekend finder vi nogle et nyt sted fra her i London.
    Og jeg har glædet mig så meget til selv at lave nogle, det virker bare forkert i et fremmed (og ikke særligt rent) køkken.. Men når jeg kommer hjem kunne man måske se dig over skulderen en dag?
    Jeg savner dig. Og dit vidunderlige broderi hænger på mit spejl.
    M

    SvarSlet