mandag den 30. januar 2012

Scones når de er bedst

På grund af dårligt helbred er der ikke mange indlæg på bloggen for tiden. Men jeg glemmer ikke at sige til når det sker at jeg kan lave noget der enten smager godt (altså mad, ikke håndarbejde) eller ser godt ud (altså håndarbejde, ikke mad)...

For et par uger siden lavede jeg de mest vellykkede scones jeg har formået at smide sammen længe. Min scones opskrift har udviklet sig meget som årene er gået og er konstant blevet rettet på og tilpasset efterhånden som jeg synes den kunne forbedres.

Chokolade scones

Scones er en ret speciel ting at lave til andre mennesker. Det er nemlig min oplevelse at folk har ret forskellige holdninger til hvordan gode scones skal smage. Nogle kan bedst lide dem lette, andre med mere tyngde, nogle søde som kager, andre mere som brød. Netop derfor gælder det altså om at finde en opskrift der passer til ens egne smagsløg.

Denne version er med chokolade men kan så nemt som ingenting laves uden.

Vil du se opskriften på mine scones så hele indlæget herunder:

Scones (8-9 stk)

Du skal bruge:
  •  65 g usaltet smør (skåret i mindre stykker)
  • 190 g hvedemel
  • 8 g bagepulver
  • 30 g sukker
  • knsp salt
  • 1,25 dl naturel sødmælksyoughurt
  • 100 g mørk chokolade (grofthakket)
  1. Tænd ovnen på 200 grader
  2. Hæld alle ingredienserne i din røreskål og bland det hele sammen. Sørg for ikke at overælte dejen - du skal kun ælte til du har en jævn og pæn masse
  3. Er dejen lidt for klistret til at håndtere så giv den lidt ekstra mel
  4. Sørg for at din bordplade er dækket af et tyndt lag mel så det ikke klistrer og rul nu dejen ud til en tykkelse mellem 5 mm og 1 cm
  5. Læg dine scones  på en bageplade med bagepapir og brug lidt sødmælksyoughurt til at pensle med. Hvis du vil lave luksus-scones kan du drysse lidt smuttede og hakkede mandler eller lidt flormelis over.
  6. Bages midt i ovnen i ca 14 min (hint: scones skal være lyse og gyldne, aldrig mørke og alt for crunchy!)
God fornøjelse!

7 kommentarer:

  1. Fantastiske scones!!!

    SvarSlet
  2. anonym er bare mig: Mutz

    SvarSlet
  3. Ja så er det jo bare helt ved aiden af at gå til bageren og købe dem i dyre domme , og så er de ikke engang så gode som dine egne!!! Knus fra næsten mor

    SvarSlet
  4. Kære Lea. Hvor er det dejligt med news fra dig igen, trods dit helbred. Jeg elsker scones - tror det er smørret, der gør'et. UHM - vil prøve dem i weekenden. Men kan ikke lide med chokoladen, det overdøver den enkle smukke smørsmag, synes jeg. Og hvorfor skal saltet være usaltet? Og kan man måske putte en lille bitte smule havregryn eller fuldkornsmel i? Eller bruger noget andet groft mel? Ved godt jeg er irriterende på det felt, men jeg har altså virkelig svært ved det rene hvide mel efterhånden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde Ane! Du kan godt bruge saltet smør men i så fald skal du bruge dansk saltet smør. Udenlandsk saltet smør er meget mere salt end vores danske smør. Jeg skrev bare opskriften sådan så den også kan bruges af andre end danskere. Og man kan altid erstatte noget af det hvide mel med groft. Måske ville jeg putte lidt ekstra smør i i så fald for at undgå at de bliver tørre. God bagning!

      Slet
  5. Hej. Jeg synes godt nok ikke de tager meget farve? Mine er helt blege, i forhold til dine på billedet. Har jeg mon gjort noget forkert?
    Nu skriver du 200 grader er det på alm ovn? Varmluft?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine er lavet på varmluft. Husk at alle ovne er forskellige, så med sådan noget som scones er det godt at holde øje med dem og give dem lidt ekstra tid hvis de ikke ser færdige ud. Jeg krydser fingre for at dine scones lykkes! Det er aldrig sjovt når man kaster sig ud i sådan et projekt og det ikke lever op til forventningerne :-)

      Slet