torsdag den 9. juni 2011

Tæpper på bestilling!

I dag er jeg blevet færdig med et bestillingsarbejde. Jeg elsker at strikke store tæpper men det er jo en luksusopgave og derfor giver det god mening at strikke for andre. Her er så det færdige resultat:


Navy strikket tæppe i perlestrik
Navy blåt perlestrik tæppe


Når jeg kaster mig over et nyt håndarbejde bliver jeg ofte irriteret over at hjemmesider og bøger om emnet sjældent er rigtig begynder-venligt. Der er ofte indforståede begreber og forkortelser. Jeg synes alle skal kunne være med så jeg skriver mine strikkeopskrifter ud på en måde som alle forhåbentlig kan forstå. Lige det her projekt er meget ligetil og ikke spor avanceret.

Kast dig ud i det og let your freak flag fly!

Vil du gerne se hvordan jeg har gjort (se min strikkeopskrift) så



Uldtæppe i perlestrik

Du skal bruge:
  • 10-12 garnnøgler af Natur Uld i ønsket farve (du kan selvfølgelig bruge et andet mærke men sørg da for at spørge i garnbutikken om der er nok garn til et tæppe i den ønskede størrelse)
  • Rundpind, ca nr. 7-8 (hvis du bruger noget andet garn så spørg da i butikken hvilken størrelse pind du skal bruge. Dog hellere et nummer for stor end for lille!)

Hvis du er nybegynder når det kommer til strik så læs også lidt ekstra forklaringer allernederst på siden.


- En god tommelfingerregel når man skal strikke perlestrik er at slå et ulige antal masker op. Det betyder at man kan starte og slutte hver pind med en retmaske og der opstår derfor ingen forvirring undervejs.

- Jeg har slået 99 masker op. Man kan gøre det smallere for så at give det mere længde (altså slå færre masker op) - men du skal allerhøjst slå 105 masker.

- Strik så bare derudaf med perlestrik og luk maskerne af når du er ved at løbe tør for garn.

- Husk: at strikke løst. Hvis du strikker for stramt vil arbejdet blive meget tungt og selvfølgelig ikke så stort. Når det bliver vasket første gang vil det samle sig yderligere af sig selv. Så gør dig umage for at strikke løst når du strikker tæpper af denne type!






Til dem der ikke har strikket så meget kan jeg fortælle at perlestrik bare er at strikke én maske ret, én maske vrang, én maske ret, én maske vrang osv.

Når man ser på strikketøjet foran sig vil der altid være en retmaske over en vrangmaske og en vrangmaske over en retmaske således:





x

x

x

x

x

x

x

x

x

x



Vil du lære hvordan man slår masker op så se her: at slå masker op på 2 pinde

Vil du lære at lukke arbejdet af så se her:  at lukke af på retsiden

8 kommentarer:

  1. Kære Lea
    Kan man ønske sig sådan et skønt tæppe i fødselsdagsgave? Eller måske til november, hvor der kommer et lille nyt liv til verden;-)
    KNUS

    SvarSlet
  2. Kære Mette.
    Måske har man allerede lavet noget til den lille som kommer til verden :o) Man må jo vente og se! :o)
    Knus til dig fra mig

    SvarSlet
  3. Jeg vil gerne bestille ét!! Jeg skal bruge det til...noget hemmeligt!!

    SvarSlet
  4. Jeg er også ret pjattet med det tæppe. Sejt arbejde Lea!!

    SvarSlet
  5. Hvor bredt bliver tæppet når du starter med 99/105 masker (rundpind 8)?

    SvarSlet
  6. Desværre har jeg ikke længere tæppet, så jeg kan ikke måle det nu. Det er helt rigtigt at jeg glemte at måle det til opskriften, og jeg beklager. Du må prøve at lave en strikkeprøve og dermed sikre dig at bredden bliver som du ønsker. Det er altid en god måde at starte et strikketøj på.
    Jeg håber du løser problemet, for det er et dejligt tæppe og rigtig hyggeligt at strikke. Held og lykke! :-)
    Mvh Lea

    SvarSlet
  7. Kunne du lokkes til at strikke sådan et tæppe som du har smidt et billede op af mon, selvf mod betaling ??

    PS det ser helt enormt lækkert ud :-)

    VH Kevin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kevin. Jeg har desværre ikke tid til bestillingsarbejde for tiden. Men tak for forespørgslen! Mvh Lea

      Slet