tirsdag den 24. maj 2011

Tørrede lime

Tørrede lime


I et afsnit af Camilla Plums "krudt og krydderier"-program på DR2 så jeg at hun brugte tørrede lime (også kaldet sorte citroner!) til at give smag til sin mad i et tema-afsnit om mad fra mellemøsten. Jeg havde aldrig hørt om tørrede lime frugter og da jeg næste gang var nede hos min grønthandler faldt jeg over dem og tænkte at jeg MÅ lære hvordan man bruger dem og hvordan de smager.

Så her kommer lidt info til jer hvis du har lyst at følge med og prøve det fuldstændig fantastiske citrussmagende krydderi i din mad.

Det skal siges at de lime man bruger til at tørre ikke er de samme som de friske lime vi kender i DK. Så man kan ikke kaste sig ud i at tørre selv.

Du kan bruge dem i gryderetter, bare skyl dem og prik hul på dem med fx en gaffel. Man kan også skære dem over og pille frugtkødet ud og bruge det som krydderi i tilberedningen af kødretter og fisk.

Du kan også pulverisere dem meget fint med en kaffekværn og koge pulveret sammen med ris. Hvis man pulveriserer dem er det bare bedst at gøre det umiddelbart inden brug. Ellers mister det sin smag.

Om det er i pulverform eller hele frugter er det særligt velegnet til kød og fisk.

De dufter fantastisk lige som de er og kan stilles frem i en skål til pynt!

Kast dig ud i det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar